close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עבודות תחזוקה על גגות - מה חשוב לדעת?

מערכת שורשכג אדר א, תשפד03/03/2024

באופן כללי, גגות חשופים לפגעי מזג האוויר ולכן, חשוב לבצע תחזוקה שוטפת על מנת להבטיח את תקינותם ואורך חייהם

תגיות:
צילום: pixabay
עבודות תחזוקה
צילום: pixabay
על גגות עשויות להיות מאוד מגוונות, החל מהתקנת אלמנטים שונים, דרך תחזוקת חדרי מעליות וכלה בעבודות שיפוצים ותיקונים מסוגים שונים. ככה או ככה, ישנה חובה חוקית, בטיחותית ופרקטית לעבור על תקנות בטיחות עבודה בגובה לפני שמתחילים עם פרויקט כזה או אחר באופן של הלכה למעשה. בשורות הבאות, נעבור על כל המידע החשוב אשר כרוך בנושא זה - המשיכו לקרוא.

כמה מילים על בטיחות של עבודות תחזוקה בגבהים
באופן כללי, גגות חשופים לפגעי מזג האוויר ולכן, חשוב לבצע תחזוקה שוטפת על מנת להבטיח את תקינותם ואורך חייהם. עם זאת, כאשר אנחנו כותבים "גגות", אנחנו לא מתכוונים אך ורק לגג עצמו אלא גם לשאר וכלל האלמנטים אשר מותקנים בו. בפועל, ישנם כמה וכמה דברים שחשוב לדעת בנושא זה, בראש ובראשונה, תדירות התחזוקה של גגות ושל אלמנטים שונים אשר מותקנים עליהם.

ברוב המקרים מומלץ לבצע בדיקה של הגג פעמיים בשנה, לפני תחילת עונת החורף ולקראת סופה, אבל זהו אינו כלל ברזל כלשהו, כי חלק מהגגות מצריכים תחזוקה תדירה יותר בעוד שגגות אחרים מצריכים תחזוקה פחות אינטנסיבית. כמו כן, כמובן שיש את העניין של תנאים סביבתיים. למשל, באזורים עם מזג אוויר קיצוני, ייתכן שיהיה צורך לבצע בדיקות תכופות יותר.

סוגי עבודות התחזוקה שחשוב להכיר 
כידוע, ישנן עבודות תחזוקת גגות מסוגים מאוד שונים ומגוונים, וכל אחת מהעבודות האלו מצריכות אמצעי בטיחות אחרים. בעוד כי חלק מהעבודות מצריכות קו חיים מותקן, אחרות מצריכות דווקא נקודות עבור עגינה של סנפלינג, התקנת פיגומים ועוד. לפני שאתם מחליטים על סוג אמצעי האבטחה שיותקן במבנה, חשוב להבין, כאמור, שכל עבודה מצריכה אמצעים אחרים, כמו למשל הדוגמאות הבאות:

  • בדיקת איטום: יש לבדוק את כל שטח הגג ולוודא שאין נזילות או סדקים, מה שעשוי להצריך את רתימת אנשי המקצוע לכבלים או נקודות של עיגון. 
  • ניקוי: יש לנקות את הגג מעלים, ענפים ולכלוך אחר שיכולים לסתום את פתחי הניקוז ולגרום להצטברות מים, מה שלא ניתן לבצע בדרך כלל באמצעות סנפלינג, אלא באמצעות אמצעים ידניים בלבד. גם פיגומים לא יתאימו לעבודה זו, אלא בד"כ מערכות קווים של חיים. 

  • תיקונים
    : יש לתקן כל נזק שנגרם לגג, כגון רעפים שבורים, מרזבים פגומים או איטום לקוי, כאשר עבודה זו גם היא כמעט תמיד תצריך התקנה של נקודות עגינה או מערכות קווי-חיים. 

  • תחזוקה של מערכות:
    יש לבדוק ולתחזק את כל המערכות המותקנות על הגג, כגון קולטים סולאריים, דוד שמש או מערכת מיזוג אוויר, כאשר אנשי המקצוע בדרך כלל יהיו רתומים לכבלים בטיחותיים במהלך עבודה זו.


כמה מילות סיכום בנושא בטיחות בגובה
באופן כללי, עבודות תחזוקה פשוטות, כמו ניקוי ופינוי פסולת, ניתן לבצע באופן עצמאי. אבל, עבודות מורכבות יותר, כמו תיקוני איטום או החלפת רעפים, צריכות להתבצע על ידי איש מקצוע מוסמך בלבד. לסיכום, בין אם אתם נדרשים לבצע עבודה כזאת או אחרת, הכי חשוב לתעד את עבודות התחזוקה שבוצעו על הגג. זאת, על מנת למנוע מצבים של כפילות עבודה, אין שום צורך להסתכן פעמיים לחינם.

כמו כן, מומלץ להצטייד בביטוח גגות מתאים, במקרה של נזק משמעותי לגג, יש לפנות לחברת ביטוח לפי הצורך. זאת, כמובן בהנחה שהמבנה מבוטח בביטוח מתאים לכיסוי הנזק. בסיכומו של דבר, תחזוקה שוטפת של הגג חשובה מאוד להבטחת תקינותו ואורך חייו. לכן, חשוב לבצע בדיקות תקופתיות ולתקן כל נזק שנגרם, אבל יש לעשות זאת בצורה בטוחה בלבד. זכרו, עבודות מורכבות צריכות להתבצע על ידי איש מקצוע מורשה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה